Idag går vi in i vecka 23 :)

Woooooooo vad tiden springer iväg :) Det gillar vi!

Mamma:

Din livmoders översta del finns nu c:a 3 cm ovanför din navel. Din totala viktuppgång ligger förmodligen omkring 7 kg . Du kan får s.k. Braxton-Hicks kontraktioner vid den här tiden. Dessa sammandragningar kommer inte regelbundet och bör inte kännas smärtsamma. De är till för att förbereda din kropp inför förlossningen, och kommer att öka i styrka allteftersom graviditet fortlöper.

Du kan kanske känna sammandragningarna om du lägger din hand på magen. Bebisen kan förmodligen känna hur livmodern mjukt klämmer och masserar den, men det skadar inte bebisen så det finns ingen anledning till oro.

Fet fisk kan vara nyttigt för bebisens utveckling och det finns tecken som tyder på att kvinnor som har fet fisk i sin kost föder barn med en bättre utveckling av synen, enligt en studie från universitetet i Bristol.

Du kanske börjar känna dig klumpig och ovig nu när din tyngdpunkt förflyttat sig. Tandköttet blöder eventuellt när du borstar tänderna och du kanske har fått knoppnavel. Sådant kommer att gå tillbaks till hur det var förut efter förlossningen.


Barnet:

Nu är bebisen omkring hela 29-31 cm och väger ungefär 575-690 gram. Den ser vid det här laget helt mänsklig ut och liknar en liten bebisdocka. Ansikte och kropp liknar dem hos en nyfödd.

Bebisen bildar underhudfett i rask takt men ser fortfarande lite röd och skrynklig ut eftersom huden bildas i en snabbare takt än underhudsfettet. Den röda färgen kommer av att huden börjar förlora sin transparens och bildar pigment. Du känner antagligen bebisen röra sig en hel del där inne när den sparkar och slår på livmoderväggarna. I takt med att den växer blir det mindre och mindre plats att röra sig. Ben, muskler och organ växer stadigt.

Bebisen rör navelsträngen och olika delar av sin kropp med händerna för att utforska. Den kan nu suga på tummen "på riktigt", istället för att bara stoppa den i munnen. Den fortsätter att svälja fostervatten och vätskan och sockret som den får i sig på det viset fungerar som ett komplement till den näring som den får från dig och moderkakan. Du kanske kan känna små "skutt" i magen när bebisen hickar på grund av vätskan den svalt.

Bukspottkörteln mognar och kommer att bilda insulin som hjälper till att bryta ned socker.

Hörseln är välutvecklad och den kan höra din röst (som under vatten), dina hjärtslag och de mullrande, gurglande och kurrande ljud din mage och tarm gör. Höga ljud som bebisen ofta hör inne i livmodern, t ex hundskall eller dammsugaren, kommer förmodligen inte att låta otäcka efter födseln.

Många studier pekar på att bebisar i magen ofta gillar klassisk musik. Pröva att spela något du själv tycker om och se om bebisen reagerar. Lugnar den ner sig när musiken är långsam och blir livligare när den är snabbare? Vem vet, du kanske bär på en blivande dirigent!

Din bebis hörsel fortsätter att utvecklas och lungorna håller på att förbereda sig inför livet utanför livmodern. Nu är bebisen så stor att du kanske kan se den röra på sig under dina kläder!

Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.


Så här känner jag:

Har en gång känt av smärta i livmoder, det är antagligen när det växer ock knakar där inne.
Va med om en superrolig grej i Lördags (27/11), micke va iväg och på kvällen låg jag i soffan o kollade på tv. Jag kände hur han rörde sig i magen och jag hade hnderna på., Kände det lika tydligt utanpå så jag tänkte att det kanske t.o.m. skulle synas något när han sparkade. DET GJORDE DET! Jättemysigt men sen helt plötsligt så vänder han på sig och det såg HELMYSKO ut! Älskar det fortfarande men det va lite illamående känsla över det hela. Måste nog bara vänja mig :)
Mitt tandkött blöder när jag borstar tänder, kan knappt hålla mig när jag blir kissnödig, har gått upp ca 7kg.
I love this :)


Kommentarer
Postat av: Fatima (Isayah's mamma + BF i mars)

Sötis ingen stress med grejjer, för det mesta är Isayah's som ex barnvagn + tillbehör och vaggan och babysittern. Det ända jag köpt nu eller ska köpa är tyg hygen produkter ett babygym, men det ska jag vänta med tills bebisen är lite äldre. Man behöver inte så mycket den första tiden. Jo, blöjjor osv.

2010-12-02 @ 16:33:47
URL: http://www.thistakes.com/
Postat av: Veronica

7 kg det har jag redan gått upp :P

2010-12-02 @ 16:50:20
URL: http://lizardqueen.blogg.se/
Postat av: Åsa

Så mysigt att läsa "Så här känner jag" :)



2010-12-02 @ 22:36:00
URL: http://baraminabarn.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0