Coopers test

Idag va det dags för Coopers test. För er som inte vet vad det är så kommer här en beskrivning från Wikipedia:
 
"Coopers test är ett konditionstest utvecklat av Kenneth H. Cooper1960-talet. Testet utvecklades för att använda på militär och går ut på att springa så långt som möjligt under tolv minuter. Kenneth H. Cooper menade att sträckan som personen hinner är nära sammankopplat med, och därmed ett mått på, syreupptagningsförmågan.[1]

Testet är lätt att genomföra och utvärdera på en stor grupp med människor. Sträckan bör sluta på närmare 3 km eller mer vilket gör det till något längre än ett medeldistanslopp. Under ett sådant lopp aktiveras framförallt de långsamma typ I musklerna."

Jag fick förklarat för mig av min tränings support Martin att jag skulle starta löpbandet på 11,6 och öka varje minut. Jag gjorde detta imorse och sprang 2,41km på 12 minuter (4:59 min/km).

Jag är grymt nöjd med resultatet och kan inte riktigt fatta att jag säger detta men jag ser fram emot nästa gång det är dags att utmana gränserna, försöka nå målet (5km på under 25 min).

Men det får dröja en stund. Nu ska jag först lägga in "vanliga" träningstillfälle. Får ju inte utmana kroppen för snabbt eller för hårt.

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0