Är det OK med vita lögner?

Tänkte starta en liten disskution om det är av intresse.
Första disskutionsämnet är om det är OK med vita lögner?

Jag tror att det beror lite på vart folk drar gränsen för vad en vit lögn är..
Vissa menar att en vit lögn är att säga till väninnan att tröjan sitter verkligen superbra, när den i själva verket sitter sådär. Andra menar att med en vit lögn så skyddar man den som frågar från ondska, ja så kan man kanske se det, men är det inte lite i beroende på vad frågan är? Frågar jag Micke om han är mig trogen så vill jag veta SANNINGEN, men om jag säger till en tjejkompis att jag känner mig pluffsig så kanske hon inte behöver svara: Ja du har lagt på dig ordentligt det senaste halvåret.

Och är tystnad inte en lögn?
Om jag har gjort något som jag inte borde, är det då okej att vara tyst för då har man i praktiken inte Ljugit?
för att man inte sagt något alls....

Jag tycker som sagt att det är okej att dra en vit lögn om det gäller något mindre och absolut inte skadar på något sätt.
Däremot så är jag ärlig om någon frågar mig något för att få veta sanningen - Då får man tåla den också!

Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Linda-Blivande Mamma

Ser att du med är gravid, jag är i vecka 24 och har samlat alla mina inlägg om bebis under min kategori bebisprat;)

2011-01-18 @ 19:00:05
URL: http://hummingbird.blogg.se/
Postat av: Lina

Jag tycker precis som dig att en vit lögn är okej om det inte handlar om någon stor grej, det handlar ju lite om vad det är om och vad den vita lögnen kan ge för fördel gentemot sanningen och då mest i fråga för den andre personen till exempel om jag har en väninna som har haft ätstörningar och kanske kommit på fötterna igen och så frågar hon hur hon ser ut i ett nytt linne och klagar över att hon blivit större så kan man ju inte direkt säga jaaa du har nog gått upp något kilo för mycket.. till exempel, hoppas du fattar hur jag menar vart lite svammligt.



Hur är allt för dig? Hoppas det är toppen!

Kram

2011-01-18 @ 19:54:04
URL: http://fearsofjune.blogspot.com/
Postat av: Linda

tycker som dig,en vit lögn e helt ok om den inte skadar nån. tror att alla har kört eller kör en vit lögn ibland. fast iof e jag nästan alltid ärlig,man måste tåla sanningen,men en å annan vit lögn slinker lätt ut :) kram

2011-01-18 @ 20:11:40
URL: http://lindaslove...
Postat av: Josefine

Jag tycker också som dig när det gäller vita lögner. Det är självklart okej i vissa situationer för en vit lögn kan ju även göra någon väldigt glad :) men visst, man ska tåla sanningen också och självklart så ska man våga sig på att säga sanningen också någon gång !

2011-01-18 @ 20:40:14
URL: http://emmajosefinee.blogspot.com
Postat av: Hege

Men söta du - du HAR lagt på dig ordentligt senaste halvåret.... ;o)

Nä, skämt åsido - Att inte berätta är ingen lögn tycker jag - men det är orärlighet på samma nivå som en lögn.

Vit lögn (eller vit "inte säga något") : tja - i "tycke och smak-frågot" tycker jag knappt det kan ens kallas en vit lögn att säga att man tycker någon ser fin ut eller att maten smakar gott - det är bara ren hyfs tycker jag. Och man fåt helt enkelt försöka läsa av den som frågar om den vill ha ett ärligt svar eller ej.

Men en vit lögn av typen "har du tankat bilen? " och du svarar "Ja" trots att du inte har gjort det - men sen ser till att tanka innan någon upptäcker att du ljugit tyckr jag är fel. Det är en mycket oskyldig lögn förvisso, och inget jag själv skulle hålla emot någon för all framtid (och definitift något jag själv gjort) - men likaväl en lögn.

2011-01-18 @ 21:03:27
URL: http://hegesjonsson.blogspot.com
Postat av: PelleP

Sanningen varar alltid längst

2011-01-19 @ 14:47:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0