Nytta och belöning

Idag har jag varit flitig, Hege också. Vi var ute och sprang i Häljarp, Hege såg det väl som hennes uppgift att som trevlig granne visa mig Häljarp så att jag inte springer vilse mer :)
Så det blev en runda på 5km som vi sprang på 28.42 tror jag det va.

Sen hem och laga mat till mig och Hege och till middag blev det:

Chèvrefylld lövbiff med klyftpotatis och rödbetor strösslade med rostade pumpakärnor

1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Skär ca 900 g potatis i klyftor. Skala och skär 500 g rödbetor i tunna klyftor. (Var beredd på

rosa fingrar!) Lägg potatisen och rödbetorna separerade från varandra på en plåt så att inte

potatisen tar färg av rödbetorna. Ringla över lite olja. Krydda med salt och torkad rosmarin.

Ställ in i ugnen cirka 25-30 minuter. Servera eventuellt rödbetorna i en skål och strö över 2 msk

rostade pumpakärnor.

3. Lägg ca 500 g lövbiff på en skärbräda, strö över lite salt och svartpeppar. Skär ca 100 chèvre i

skivor. Lägg en skiva på varje lövbiff och vik den dubbel. Resterande moment går snabbt så vänta

med att steka lövbiffen tills det är cirka 5 minuter kvar på potatisen och rödbetorna.

4. Stek två lövbiffar åt gången i lite matfett på hög medelvärme, någon minut per sida. Lägg över

dem på ett fat och tillaga resten på samma sätt.

5. Lägg tillbaka de färdiga lövbiffarna i panna och rör försiktigt ner 1 dl crème fraiche och 2 dl

vatten. Låt koka ihop till en tunn sås någon minut.

6. Servera lövbiffen med detsamma till ugnsrostad rosmarinpotatis och pumpakärneströdda rödbetor.

                     

                                                   Hege godkände middagen =)

                     

                          Sen satte jag Hege i arbete. Vispa philadelphiaost till cheesecaken..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0