Vecka 27

Du är på dag 186 av 280. (66,4%).
Din graviditet startade Fre 2 jul 2010.
Du blev gravid ungefär Fre 16 jul 2010 (ägglossningen).Du är i vecka 27.
Du har gått 26 fulla veckor och 3 fulla dagar (v26+3).
Du är i 6:e kalendermånaden.
Du är i 7:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester två.
Beräknat förlossningsdatum Tors 7 apr 2011
Du har 94 dagar kvar till beräknad förlossning.


Barnet:


Öppnar ögonen.

Vid det här laget ser bebisen ut som en tunnare, mindre, rödare version av hur hon eller han kommer att se ut vid födseln. Om du skulle föda den här veckan skulle barnets överlevnadschanser vara mycket goda; 86 procent av alla barn som föds i vecka 26 överlever. Även om bebisens kropp inte har mognat helt ännu, så har hon eller han allt som krävs för att överleva på utsidan.

Nu öppnar bebisen sina ögon. Barnet kan se skillnad på ljus och mörker, öppna och stänga ögonen och titta åt olika håll. Det övar sina ögonmuskler.

Den lilla foten är hela fyra centimeter lång.

Din bebis är c:a 24 cm lång från huvud till rumpa och 38 cm lång totalt!
Den här stora lilla varelsen väger nu omkring 1200 gram, eller 1.2 kg!
Den kommer dessutom att öka ordentligt i vikt under den sista trimestern,
även om den inte blir så mycket större.

Mamman:

Din sista trimester

Ja, sista trimestern och sista fasen av graviditeten börjar nu!

Revben, mellangärde och mage börjar att tryckas ihop. Den tunga magen gör att det blir jobbigare för ryggen. Nästan hälften av alla gravida kvinnor har ont i ryggen någon gång under graviditeten, och i just den här veckan får många ont. Stretcha ryggen, det hjälper. Ta ett varmt bad. Ömma ryggmuskler behöver lite försiktig massage. Någon i din närhet kanske skulle kunna vara så snäll och uppfylla den lilla önskningen? Lön för mödan, är ett bra argument för den tjänsten.



Mina egna tankar:
Barnmorskan har bett mig och Micke att fundera på vart vi vill föda och vad för smärtlindring vi kan tänka oss.
Efter att ha kollat filmer från Helsingborgs/Lunds förlossningsavdelning så har vi nog bestämt oss för Lund.
Jag har inte börjat fundera på vad för smärtlindring jag vill ha, men det blir väl det vanliga :)
Enligt de flesta sidor så skall jag väga ca 73-74 kg nu och det gör jag. Nästan exakt!
Börjar få lite klåda på magen men jag smörjer ofta in mig.
Vi börjar se ljuset i slutet på tunneln. Det är inte så lång tid kvar. Så det blir att börja så smått med att fundera på att beställa vagn, handla hem grejor och kanske börja inreda rummet så smått.
Ser fram emot allt detta såklart :)


Kommentarer
Postat av: Hege

Men tack för den då... 74 kg - det är vad jag väger, men jag är attan i mig inte i vecka 26. Suck och stön. Gott att det är nytt år så man kan sluta äta både det ena och det andra....

2011-01-03 @ 15:15:31
URL: http://hegescrap.blogspot.com
Postat av: Linda

så spännande tid ni har att se framemot :) kommer ihåg när vi pysslade i Julias rum innan hon skulle födas,så mysigt :) kram på er

2011-01-03 @ 15:44:32
URL: http://lindas...

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0