Välkommen vecka 35

Din graviditet startade Fre 2 jul 2010.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Fre 16 jul 2010 (ägglossningen).
Du är på dag 239 av 280. (85,4%).
Du är i vecka 35
Du har gått 34 fulla veckor och 0 fulla dagar (v34+0).
Du är i 8:e kalendermånaden.
Du är i 9:e graviditetsmånaden (lunarmånaden)
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tors 7 apr 2011
Du har 41 dagar kvar till beräknad förlossning.



Mamman:
Det är inte ovanligt att modern får ont i ryggen eller bäckenet i det här stadiet. Anledningen är att ligamenten och musklerna i korsryggen har mjukats upp av graviditetshormonet relaxin. Även barnets tyngd påverkar bäckenet att vidga sig inför förlossningen. Brösten är nu tyngre och bröstvårtorna blir större.

Ditt totala fundusmått är nu ungefär 31-35 centimeter. Du kan ha ökat mellan cirka elva till fjorton kilo. Många känner sig lättirriterade nu. Bebisen trycker på överallt. Det är svårt att andas, sitta, stå och sova. Prata mycket med din partner så han eller hon förstår vad du går igenom. Nu står magen som högst för att snart sjunka ned lite. Då blir det lite lättare att andas igen. Det är lätt att bara fokusera på förlossningen, men börja också att läsa på lite om amning och livet efter förlossningen. 

Det är inte onormalt att livmodern drar sig samman av och till - den måste träna inför förlossningen. Man brukar kalla detta för förvärkar, och de brukar inte påverka livmodertappen så att den öppnar sig. Magen putar ut och blir "stenhård" men det brukar inte kännas mycket neråt underlivet.
Om sammandragningarna ger upphov till mensliknande smärtor eller trycker neråt och gör ont bör du få detta kontrollerat på mödravårdsmottagning eller förlossningsavdelning. Samma sak gäller om de tenderar att komma regelbundet.
En del blivande mammor känner av hemorrojder som gärna uppstår när trycket i buken ökar och om man inte rör sig tillräckligt blir man dessutom förstoppad. Motion, mycket vatten och lite katrinplommon brukar hjälpa. På apoteket hittar du salva att smörja på hemorrojderna. Vid stora besvär kontakta din MVC. 

Livmoderhalsen kommer att börja utvidgas under de kommande veckorna för att bebisens huvud och kropp så småningom skall kunna passera ut genom förlossningskanalen. Livmoderhalsen behöver vara 10 cm öppen för att bebisen skall kunna förlösas.


Barnet:
Bebisen väger nu omkring 2.5 kg och är c:a 47 cm lång. Huvudets omkrets är 33 cm.

Från den här veckan börjar barnets snabbaste tillväxt under graviditeten. Det ökar 220-340 gram varje vecka. Bebisen fortsätter att bygga sina fettdepåer och blir allt knubbigare och rundare. Bebisen börjar utveckla sitt eget immunförsvar. Eftersom det blir allt trängre i livmodern kan det hända att barnets rörelser minskar men de kan istället bli desto starkare. Navelsträngen är tjock som en tumme och cirka 50 centimeter lång. Bebisens huvud vilar på moderns blygdben.

Huden, som innan varit ganska skrynklig, börjar så sakta räta ut sig. Ibland kan man känna att barnet hickar där inne. Det beror på att hon sväljer fostervatten och kissar ut det igen. Detta för att träna matsmältningen inför världen utanför.

Denna vecka kan bebisen stoltsera med fingernaglar och ett par fullt fungerande njurar. Levern kan nu också bryta ner en del avfallsprodukter.

Barnets centrala nervsystem håller på att mogna, matsmältningsapparaten är nästan färdigbildad och lungorna är vanligtvis helt färdiga. Risken för andningsproblem om barnet föds nu, är mycket mindre jämfört med för några veckor sedan. Nittio procent av alla barn som förds i denna vecka överlever utan några allvarliga men.  


Såhär känner jag:
Det blir inte mycket sömn. Och jag har inte riktigt tiden eller lust att slänga mig i sängen på eftermiddagen, jag har ju alldeles för mycket att fixa och dona med!!!

Jag har börjat få lite ont i de nedre regionerna, detta är tydligen lite foglossning enligt min barnmorska.
Man kan köpa bälte till detta men det känns ju inte lönt nu sista 6 veckorna...
Och jag har inte Mycket bekymmer med det.

Magen växer och frodas, än sålänge så har min navel inte börjat puta utåt, men den ligger ganska så jämnt med resten av magen nu :) Lätt att rengöra och tvätta! 
Jag ser fram emot att magen skall sjunka lite, jag har inte kunnat ta ett djupt andetag på några veckor, och lillens fot Älskar mina revben :) Jag uppskattar detta mindre hehehe...
Så micke brukar massera översta delen på magen vilket är fantastiskt skönt!

Jag har börjat känna lite mensvärksliknandek känslor i magen, oftast när jag är som mest igång med mitt fixande och donande - Men inget som inte lite vila kan råda bot på!

Enligt senaste UL (14/2) så vägde vår pojke 1985gram (-3%) och beräknas väga ca 3400gram vid förlossning.
Helt lagom tycker vi :)

Jag har än sålänge gått upp 15 kg. Absolut inget roligt alls, men jag ligger ganska nära kurvan?!
Jag passar på att unna mig allt gott jag vill äta :)


Kommentarer
Postat av: fatima (Isayah's mamma + BF i mars)

Grattis till den nya veckan.

2011-02-25 @ 12:01:10
URL: http://www.thistakes.com/
Postat av: Therese

Trist med smärtan!!! Jag ägde ett bälte när jag var gravid du får gärna låna det om jag kan hitta det. Kan vara så att det redan är utlånat men inte hittat hem igen... ska leta, skickar det med Martin om det finns här hemma :-) Ha det bra! Kram

2011-02-25 @ 15:19:07
URL: http://lugnahornan.wordpress.com/
Postat av: Pernilla

Wiiiii snart dax ju. Ingen förlossningsrädsla?? Eller nu vill man kanske bara få ut den lille?

2011-02-27 @ 14:50:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0